
Departamentul Comunicare al Companiei de Apă, operator regional în relaţiile de management financiar în cadrul programelor cu finanţare europeană, a postat pe site-ul oficial un apel către cetăţenii municipiului Buzău, ţinta fiind cei care nu înţeleg, ignoră sau nu doresc să accepte ideea de utilizare în mod civilizat a unui serviciu de interes public. Compania de Apă a fost beneficiarul unui program de investiţii cu finanţare europeană de peste 300 de milioane de euro – cea mai mare investiţie de interes public atrasă din fonduri europene la nivelul judeţului Buzău -, mare parte din fondurile respective fiind utilizate pentru reabilitarea reţelei municipale de canalizare. În cadrul programului de investiţii, specialiştii Companiei de
Apă Buzău, în acord cu administraţia municipală, au convenit asupra unor proiecte pentru redimensionarea unor importante segmente de conducte, tocmai pentru adaptarea reţelei la necesarul de preluare a apelor menajere şi pluviale, raportat la numărul real al beneficiarilor. Cu puţine excepţii, la acest moment programul pentru reabilitarea şi modernizarea reţelei municipale de canalizare a fost încheiat, constructorii şi conducerea Companiei parcurgând etape de recepţii finale ale lucrărilor.
Surprinzător, la intervale cel puţin trimestriale, conducerea Companiei de Apă a considerat că sunt necesare formulări tip comunicat, prin care cetăţenii beneficiari ai serviciilor de canalizare să fie atenţionaţi asupra modului necivilizat în care reţelele sunt folosite. La început de an 2025, conducerea Companiei de Apă reclamă aceeaşi atitudine necivilizată, din partea unora dintre beneficiari, care a generat de-a lungul anului trecut, 2024, intervenţii in-extremis a echipelor de specialitate.
„Sistemele de canalizare sunt proiectate pentru a colecta și gestiona apele uzate menajere, însă nepăsarea îmbinată cu un comportament necorespunzător privind rolul acestora, ajung să le transforme în depozite de deșeuri. Ne vedem puși în situația de a semnala constant lipsa unei înțelegeri clare a implicațiilor acestui comportament. Trebuie să privim alegerile noastre prin prisma efectelor lor asupra comunității și a mediului.
În cadrul campaniilor de conștientizare desfășurate sub deviza , am evidențiat obiectele sau materialele care duc la blocaje frecvente. Nu se aruncă în sistemul de canalizare: șervețele umede, vată, bețișoare de urechi, bureți sau lavete, resturi alimentare, ambalaje, ulei uzat, obiecte vestimentare sau electrocasnice. Statistica se prezintă astfel: în perioada ianuarie-septembrie a anului 2024, echipele de intervenție ale Companiei de Apă au gestionat peste 2.100 de solicitări pentru remedierea problemelor pe rețeaua de canalizare. Lunar, numărul mediu de astfel de cazuri este de aproximativ 200, cu vârfuri ce depășesc 250 de intervenții. Cauza principală este aruncarea necorespunzătoare a deșeurilor în canalizare.
Blocajele din sistemul de canalizare generează mai mult decât disconfort: ele aduc riscuri semnificative pentru sănătatea publică și pentru mediu. Vorbim aici despre poluare, pericole sanitare, disconfort și chiar risc de avarii: blocajele din canalizare pot duce la revărsarea apei uzate pe stradă sau în locuințe.
Grija față de mediul înconjurător și față de comunitate începe cu gesturi mici, pe care oricare dintre noi le poate face:
- Reciclare: Depunerea sticlelor, materialelor plastice, bateriilor în containerele special amenajate.
- Compostare: Transformarea resturilor organice, cum ar fi cojile de ouă sau zațul de cafea, în îngrășăminte naturale.
- Reutilizare: Hârtia, textilele și alte materiale pot avea o a doua viață.
- Respectarea regulilor: Aruncarea deșeurilor doar în spații destinate acestui scop, nu în sistemele de canalizare.
Un sistem de canalizare funcțional este esențial pentru sănătatea și confortul unei comunități. Responsabilitatea individuală joacă un rol important în menținerea acestui mecanism denumit echilibru. Alegerea de a nu arunca deșeuri în canalizare nu este doar un act de respect față de mediu, ci și o investiție în siguranța noastră colectivă. Schimbarea pornește de la fiecare dintre noi. Acționând împreună, putem crea un mediu curat și un oraș sustenabil. Canalizarea nu este tomberon!”, este postarea Companiei de Apă pe Facebook și pe site-ul oficial al instituției.